Aastra toestellen instellen
Zo stelt u een Aastra in
Op deze pagina vind u de instellingen voor Aastra SIP toestellen. De handleiding bevat screenshots van de Aastra/Mitel 6863i (3.3.1.7087) en kunnen afwijken van andere Aastra toestellen.
IP-adres achterhalen
Als eerste moet u het IP-adres van het toestel achterhalen. Dit doet u als volgt:
- Druk op de tandwieltoets op het toestel
- Vervolgens gaat u met de pijltjestoetsen naar ‘Phone Status’ en drukt u op ‘Enter’ (pijltjestoets naar rechts)
- Ga vervolgens naar ‘IP&MAC Addresses’ en druk daarna op de ‘Enter’ toets. U ziet nu het IP-adres.
Instellen via de browser
Het instellen kunt u via een pc of laptop doen die in hetzelfde netwerk zit als uw toestel. Vul daarvoor het IP-adres van het toestel in in de URL balk van uw browser. U krijgt nu een loginscherm te zien. Hier vult u de volgende gegevens in:
- Gebruikersnaam: admin
- Wachtwoord: 22222
U komt nu op de statuspagina van het toestel.
Instellen VoIP-account
- Klik op ‘Global SIP’.
- Vul bij ‘Phone number’, ‘Caller ID’ en ‘Authentication name’ het SIP ID van uw VoIP-account in. Indien u uw gegevens niet meer weet, kijk in de volgende handleiding om uw account gegevens te vinden: https://basicvoice.nl/faqs/waar-vind-ik-mijn-accountgegevens-in-mijn-pbx/
- Bij ‘Password’ vult u het wachtwoord van uw VoIP-account in.
- Neem de rest van de instellingen uit onderstaand screenshot over.
Let op: Het is aan te raden om de lokale SIP poort voor elk toestel te scheiden. Zo wordt elke Local SIP Port uniek en dit is makkelijker voor je router. Gebruik dus 5061 voor de eerste toestel, 5062 voor de volgende toestel.

Preferences
Ga naar ‘Preferences’ en neem onderstaande instellingen over. Klik daarna op ‘Save Settings’.
Het gaat hier om:
- Tone Set = Europe
- Time Format = 24h
- Date Format = DD-MM-YY

Bellen maar!
Als alles goed is gegaan, is uw VoIP-account geregistreerd. Dit checkt u door op ‘System Information’ te klikken. Onder het kopje ‘SIP status’ ziet u of uw toestel geregistreerd is (status is Registered).