Menu Sluiten

Hoe kunnen we helpen?

Ziggo internet en VoIP

U bent hier:

Regelmatig krijgen wij klachten over niet werkende VoIP telefoons van klanten die Ziggo internet hebben of overgestapt zijn naar Ziggo. In dit artikel leggen we uit waar dit aan ligt en hoe u het probleem kunt oplossen.

Hoe weet ik of ik IPv6 heb of niet?

Ga naar whatismyip.com. U ziet een IPv4 en een IPv6 adres. Wanneer u alleen een IPv6 adres ziet betekent het dat uw modem alleen IPv6 ondersteunt.

Waarom IPv6?

Sinds een aantal jaar levert Ziggo haar modems standaard met IPv6. IPv6 is de vervanger voor de oude IPv4. De belangrijkste reden voor de overstap naar het nieuwe IPv6 is dat de huidige IPv4 adressen bijna op zijn. Met IPv4 kunnen 3,7 miljard adressen gemaakt worden. Dat leek altijd ruim voldoende. Er werd geen rekening gehouden met de enorme groei van het aantal apparaten dat met internet verbonden is zoals telefoons, tablets en televisies. Als de IPv4 adressen opraken betekent het dat nieuwe apparaten die worden aangesloten op internet geen verbinding meer kunnen krijgen. Om dat te voorkomen is IPv6 ontworpen. Met IPv6 zijn er 3.4 x 10^38 nieuwe adressen beschikbaar. Dat is 34 met daar achter 37 nullen. Een enorme hoeveelheid waardoor er meer dan genoeg adressen zijn voor alle apparaten.

De oplossing

Het nieuwe IPv6 netwerk bestaat inmiddels zo’n 20 jaar. Maar heel veel apparaten zoals modems, routers of telefoons zijn er nog niet klaar voor. Meestal wordt IPv6 ook standaard uitgezet bij zulke apparaten. In dit laatste geval zal uw VoIP toestel niet werken. IPv6 dient aan te zijn op alle tussenliggende apparaten inclusief uw Ziggo modem en uw toestel.

Wanneer u geen mogelijkheid heeft om IPv6 aan te zetten op alle apparaten zoals hierboven omschreven kunt u ook ervoor kiezen om uw Ziggo modem terug te laten zetten op IPv4. Dit kunt u doen door te bellen met Ziggo klantenservice en aan te geven dat uw VoIP toestel geen IPv6 ondersteunt. De medewerker zal dan uw modem omzetten naar IPv4. Afhankelijk van de drukte kan de wijziging tot 24 uur duren, maar meestal slechts 15 minuten. Na de omzetting is het belangrijk dat u uw modem, eventuele router en uw VoIP toestellen uit en weer aanzet. Hierna zal VoIP lijn het weer doen.

Komt u er toch niet uit? Neem dan contact op via de Live Chat of maak een ticket aan.